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Les jeunes s’étouffent

Depuis Stellenbosch, l’université STIAS, ou nous travaillons sur un projet “The meaning and significance of a patho-analysis of existence”  avec Philippe van Haute, Faculteit der Filosofie, Radboud Universiteit Nijmegen, Desmond Painter, Department of Psychology, Stellenbosch University, Vladimir Safatle, Department of Philosophy, University of São Paulo et Herman Westerink, Department of Practical Theology and Psychology of Religion, University of Vienna.
http://stias.ac.za/fellows-of-stias/fellows-2013/

Pour information, voici l’abstract de notre projet (en Anglais):

“Is it still possible and meaningful, as traditional psychoanalytic theory implies, to understand the relation between psychopathology and (philosophical) anthropology in a positive and structural way? This would imply that studying psychopathology is crucial in order to understand what it means to be human.How does this psychoanalytic project relate to more recent developments in philosophy, evolutionary psychiatry, neuropsychoanalysis and anthropology? And what is its critical potential in relation to the psychic and social problems people are facing in contemporary society?”

Ian Hacking défend une perspective de “nominalisme dynamique“, c’est à dire qu’ “une catégorie de personnes viennent à exister en même temps qu’est inventée la catégorie elle-même (…) la catégorie et les personnes de la catégorie émergent en même temps” (Making up people: 106-107). Il illustre ce propos avec la catégorie des “garçons de café” et des “homosexuels”. Le propos vaut, bien sûr, en particulier pour les catégories diagnostiques en matière de santé mentale. Il ajoute un peu plus loin: “Si nous souhaiterions présenter un cadre partiel pour décrire ce type d’évènements, il nous faudrait considérer deux vecteurs. Le premier est un vecteur qui labelliserait ‘de haut-en-bas’, à partir d’une communauté d’experts qui créent une “réalité” que certaines personnes alors s’approprient. Un vecteur diffèrent est le vecteur du comportement autonome de la personne ainsi labellise, qui exerce une pression ‘de bas-en-haut’, créant une réalité à laquelle chaque expert doit faire face.” (Making up people: 111).

Tout ce long préambule – que vous pouvez sauter – pour en arriver à épingler une réalité “à laquelle chaque expert doit faire face” dans le secteur de la santé mentale et qui ne me semble pas être tellement ou pas directement induite par le lancement d’une catégorie, mais qui néanmoins s’impose et pose question: de différentes façons les enfants et les adolescents insistent à nous montrer qu’ils s’étouffent.

Il y a eu en Belgique, en particulier en 2008 et en 2009, une dizaine de cas mortels d’enfants jouant au “jeu du foulard”: “ce jeu consiste à provoquer une asphyxie ou plus exactement une anoxie (manque de dioxygène) du cerveau par strangulation, étouffement ou via l’artère carotide”

http://fr.wikipedia.org/wiki/Jeu_du_foulard_(asphyxie): “Bien souvent pratiqué en groupe, ce jeu est pratiqué par une incitation de l’entourage amical, pour faire comme tous les autres ou pour intégrer un groupe comme dans les rites d’initiations. Il est souvent présenté comme un simple « jeu » d’expérimentation physique, permettant aux participants de vivre des sensations qualifiées d’agréables allant d’un sentiment de relaxation, de bien-être, jusqu’à des hallucinations visuelles ou auditives. La notion de risque couru et de danger n’est que très rarement présente à l’esprit des jeunes pratiquants, qui y voient une simple expérience corporelle.”

Le jeu du foulard étant (peut-être) retombe un peu dans l’oubli, un autre jeu a émergé, ou l’asphyxie est également l’élément central, le “défi de la cannelle”,  “qui consiste à absorber une cuillère à soupe de cannelle en poudre sans s’étouffer. Jeu a priori innocent, la cannelle contient pourtant des substances caustiques susceptibles d’entrainer de graves problèmes pulmonaires.”

http://www.e-sante.fr/defi-cannelle-jeu-eviter/breve/1037

Aspirée, la cannelle peut provoquer des troubles respiratoires. 30 ados ayant relevé le défi de la cannelle ont fini aux urgences en 2012.

Alors voilà, comment comprendre ces évènements? Rappelons-nous que Freud nous informe que ce qui n’arrive pas à se dire, s’agit. Il s’agit donc de ce qui ne peut être dit. Dans le même élan, Freud nous enjoint à lire ce qui s’agit sur son versant littéral: ce qui s’agit est la traduction en actes de ce qui ne peut être dit. De la façon la plus directe, je pense que ce qui se donne à entendre, est sans ambages: “nous nous étouffons”. Les jeunes s’étouffent.

Bien sûr, la question à laquelle chacun doit alors faire face est: si les jeunes s’étouffent en quoi sommes-nous appelés à en répondre – quelle est la part de notre férocité envers les jeunes en ce moment qu’ils nous démontrent en s’étouffant?

Pour en revenir à Ian Hacking et au nominalisme dynamique: dans les cas précités, c’est d’une part de Réel, je dirais, irréductible au discours ou au symbolique, qu’une pression s’exerce pour que cette part soit institué au statut de réalité. Il y a la réalité de ces jeunes qui jouent à s’étouffer, parce qu’une part de Réel pulsionnel est en jeu. Ils nous enjoignent à jouer cartes sur table: votre férocité (à vous préoccuper de nous, à vous méfier de nous, à nous lâcher de votre confiance) met en jeu la pulsion de vie. “Si vous désertez la vie en nous, nous pouvons la déserter plus radicalement encore.” C’est, à mon avis, ce Réel-là qui se joue, qui pousse à être repris dans la réalité, et non une catégorisation ‘nominalisante’.

08.03.2016: Levensgevaarlijke trend op speelplaats duikt voor het eerst in ons land op

Moby Dick, Herman Melville

  • p.20-21: And there is all the difference in the world between paying and being paid. The act of paying is perhaps the most uncomfortable infliction that the two orchard thieves entailed upon us. But being paid, – what will compare with it? The urbane activity with which a man receives money is really marvellous, considering that we so earnestly believe money to be the root of all earthlly ills, and that on no account can a monied man enter heaven. Ah! how cheerfully we consign ourselves to perdition!
  • p. 53: Yes, there is death in this business of whaling – a speechlessly quick chaotic bundling of a man into Eternity. But what then? Methinks that what they call my shadow here on earth in my true substance. Methinks that in looking at things spiritual, we are too much like oysters observing the sun through the water, and thinking that thick water the thinnest of air. Methinks my body is but the less of my better being. In fact take my body who will, take it I say, it is not me. And therefore three cheers for Nantucket; and come a stove boat and stove body when they will, for stave my soul, Jove himself cannot.
  • p. 90: And when these things unite in a man of greatly superior natural force, with a globular brain and a ponderous heart; who has also by the stillness and seclusion of many long night-watches in the remotest waters, and beneath constellations never seen here at north, been led to think untraditionnally and independently; receiving all nature’s sweet or savage impressions fresh from her own virgin voluntary and confiding breast, and thereby chiefly, but with some help from accidental advantages, to learn a bold and nervous lofty language – that man makes one in a whole nation’s census – a mighty pageant creature, formed for noble tragedies. Nor will it at all detract from him, dramatically regarded, if either by birth or by other circumstances, he have what seems a half willful overruling morbidness at the bottom of his nature. For all men tragically great are made so through a certain morbidness. Be sure of this, O young ambition, all mortal greatness is but disease.
  • p. 98: I say, we good Presbyterian Christians should be charitable in these things, and not fancy ourselves so vastly superior to other mortals, pagans and what not, because of their half-crazy conceits on these subjects.  There was Queequeg, now, certainly, entertaining the most absurd notions about Yojo and his Ramadan; – but what of that? Queequeg thought he knew what he was about, I suppose; he seemed to be content; and there let him rest. All our arguing with him would not avail; let him be, I say; and Heaven have mercy on us all – Presbyterians and Pagans alike – for we are all somehow dreadfully cracked about the head, and sadly need mending.
  • p. 243: There are certain queer times and occasions in this strange mixed affair we call life when a man takes this whole universe for a vast practical joke, though the wit thereof he but dimly discerns, and more than suspects that the joke is at nobody’s expense but his own. However, nothing dispirits, and nothing seems worth while disputing. He bolts down all events, all creeds, and beliefs, and persuasions, all hard things visible and invisible, never mind how knobby; as an ostrich of potent digestion gobbles down bullets and gun flints. Ands as for small difficulties and worryings, prospects of sudden disaster, peril of life and limb; all these, and death itself, seem to him only sly, good-natured hits, and jolly punches in the side bestowed by the unseen and unaccountable old joker. That odd sort of wayward mood I am speaking of, comes over a man only in some time of extreme tribulation; it comes in the very midst of his earnestness, so that what just before might have seemed to him a thing most momentous, now seems but a part of the general joke. There is nothing like the perils of whaling to breed this free and easy sort of genial, desperado philosophy; and with it I now regarded this whole voyage of the Pequod, and the great White Whale its object.
  • p. 299: “as the profound calm which only apparently precedes and prophesies of the storm, is perhaps more awful than the storm itself; for, indeed, the calm is but the wrapper and envelope of the storm; and contains it in itself, as the seemingly harmless rifle holds the fatal powder, and the ball, and the explosion; so the graceful repose of the line, as it silently serpentines about the oarsmen before being brought into actual play – this is a thing which carries more of true terror than any other aspect of this dangerous affair. But why say more? All men live enveloped in whale-lines. All are born with halters round their necks; but it is only when caught in the swift, sudden turn of death, that mortals realize the silent, subtle, ever present perils of life. And if you be a philosopher, though seated in the whale-boat, you would not at heart feel one whit more of terror, than though seated before your evening fire with a poker, and not a harpoon, by your side.”